Citrinos iš Saulės slėnio

Vien tik pagalvojus apie citrinas burnoje ima skirtis seilės. Jau pagalvojote? Lankydamiesi Estelos Diaz Gomez ir Ramon Lucena Vazquez ūkyje sužinome, kad ne tik žmonės, bet ir naminiai gyvuliai mėgsta paskanauti šiuos šviežius saldžiarūgščius vaisius. Su nuostaba stebime, kaip pulkas avių leidžiasi nuo kalno ir greitu žingsniu artėja link išbertų citrinų ir apelsinų krūvos. Tikrai valgys? Ramon juokdamasis mus patikina, kad avys mėgsta citrusus, bet toli gražu ne visos gali jais mėgautis. Tam reikia šeimininkų, kurie ne tik savo sode augintų citrinas, bei ir turėtų šių vaisių fasavimo fabriką.

Cytropic” fasavimo fabrikas | ©laimafoto

Guadalhorce upės slėnis prasideda nuo El Chorro – vaizdingos, kelis šimtus metrų iškilusios uolinės sienos, pro kurią nedideliu upeliu prasiveržia vanduo. Už tų uolų, kalnų tarpekliuose ir slėniuose tyvuliuoja kelios didelės ir gilios vandens saugyklos, dar tolėliau - nedidelė elektrinė ir vandens kanalų tinklas. Visa tai iš visų pusių aprėmina vaizdingos kalnų grandinės. Nuo čia prasidėjęs Guadalhorce slėnis (vietinių dar vadinamas Saulės slėniu (isp.Valle del sol) tęsiasi iki pat upės žiočių. Viduržemio jūra  - tik už keliasdešimt kilometrų.

Šis subtropinio klimato rojaus kampelis yra didysis Malagos provincijos sodas, kuriame per metus užauginama daugiau nei 180000 tonų citrusinių kultūrų.

Ar tai daug? Tokiam derliui pervežti reikėtų mažiausiai 18000 didelių sunkvežimių.

Šis Saulės slėnis pasižymi puikiu dirvožemiu ir unikaliu subtropiniu klimatu, todėl čia subręsta ypatingai saldūs ir kvapnūs vaisiai. Slėnyje auginamos beveik visos populiariausios citrusinės kultūros – apelsinai, citrinos, mandarinai. Čia pavyko adaptuoti apie 20 skirtingų citrusinių veislių, todėl derlius nuimamas beveik visus metus, o nuo žydinčių medžių aromato ankstyvą pavasarį svaigsta galva.

Didelė citrusų dalis auginama ekologiniuose ūkiuose, kurie išsidėstę trikampiu tarp Pizarra, Cártama ir Álora miestelių.

Šių miestelių pakraščiuose įsikūrusios logistikos įmonės, gamyklos, sandėliai, dirbtuvės aptarnauja visą šią citrusinių vaisių pramonę. Álora miestelyje susitikome pasikalbėti su nepailstančia ir energinga pora - Estela Diaz Gomez ir Ramon Lucena Vazquez.

Nors Estela ir Ramon viename savo šeimos ūkyje augina ekologiškas citrinas, kitame - kelių šimtų avių pulką, ši pora didžiąją laiko dalį praleidžia jiems priklausančiame ekologinių vaisių fasavimo fabrike Cytropic.

Anksčiau fabrike buvo mažai technikos ir daug rankų darbo, tačiau norint išlikti konkurencingoje rinkoje, teko modernizuoti gamybos procesus. Lygiai prieš metus šeima pasiryžo investicijoms ir fabrike sumontavo automatizuotas vaisių rūšiavimo, plovimo, fasavimo mašinas, apmokė darbuotojus. Rekonstrukcijai pasibaigus fabrikas buvo pasirengęs veikti pilnu pajėgumu, bet įsibėgėti sutrukdė pandemija.

„Norėjome būti konkurencingi, planavome plėstis ir modernizuotis, tačiau dabar didžiausią dėmesį tenka skirti ne naujų rinkų užkariavimui, o kovai su viruso padariniais.“ - pasakoja Ramon. Visgi virusas, sustabdęs žmonių gyvenimą, nepaveikė gamtos ciklo: medžiai ir toliau žydi ir veda vaisius. Slėnio ūkininkų išaugintas ekologinis derlius sudaro tik maždaug penktadalį visos fabriko fasuojamos produkcijos.

Kiti vaisiai čia atkeliauja iš visos Andalūzijos ir net kaimyninių regionų. Apelsinai, citrinos, greipfrutai, klementinai ir kiti citrusai fasuojami ištisus metus, tačiau didžiausias darbas verda nuo rugsėjo iki  gruodžio.

Vasaros metu papildomai fasuojamas bulvių, bei saldžių bulvių (isp. boniatos) derlius.

„Aloroje esame didžiausi,” - sako Estela. “Bet Andalūzijoje yra daug mūsų dydžio ir mažesnių įmonių. Tendencijos tokios, kad investuotojai supirkinėja mažesnes įmones ir jungia jas į grupes. Tokiems investuotojams rūpi tik pinigų grąža, todėl mes privalome konkuruoti kokybe. Sunku pasakyti kas bus toliau: anksčiau buvome žemiau nulio, dar visai neseniai iškilome į paviršių, o dabar net užčiuopiame pulsą.“ – pasakodama apie savo verslą juokiasi Estela.

Jų fasuojama produkcija keliauja į užsienio prekybos centrus – daugiausia į Vokietiją, tačiau yra pirkėjų ir Olandijoje, Skandinavijos šalyse, Prancūzijoje ir Britanijoje.

Fasavimo metu produkcija pilnai paruošiama pardavimui: supakuojama, sužymima pagal kiekvieno pirkėjo reikalavimus, todėl gali keliauti tiesiai į prekybos salę.

Fasavimo procesas nėra sudėtingas – pirmiausiai vaisių dėžės iškraunamos iš sunkvežimio, pasveriamos ir pradeda savo kelionę transporteriu. Pradžioje atrenkami labiausiai pažeisti ar turintys defektų vaisiai, vėliau jie plaunami ir apdorojami ionizacija, o toliau paskirstomi pagal dydį ir nukreipiami į atitinkamą galutinį fasavimo įrenginį. Kiekvieną įrenginį prižiūri darbuotojas. Aukščiausios kokybės vaisiai fasuojami prekybai; o prasčiau atrodantys - dedami į atskiras dėžes, kurios keliaus tolimesniam perdirbimui į sulčių, džemo, kosmetikos ir parfumerijos gamyklas.

Apie tai, nuo ko prasidėjo jų šeimos verslas, Ramon mums jau pasakoja mašinoje, kuria važiuojame į šeimai priklausantį ūkį ir 50 ha ekologiškų citrinų sodą. Kaip įprasta šiuose kraštuose, Ramon tėvas taip pat buvo ūkininkas. Jis vienas pirmųjų šiame slėnyje pradėjo auginti ekologišką produkciją. Juodu abu veždavo vaisius į fasavimo sandėlį. Tačiau vieną dieną tas sandėlis užsidarė, taigi teko patiems ne tik rūpintis produkcija, bet ir imtis fasavimo verslo.

Ramon ūkyje stebime, kaip jo avys leidžiasi nuo kalno ir greitu žingsniu artėja link išbertų citrinų ir apelsinų. Vos per kelias minutes šis pulkas sušlamščia visą citrusų davinį – ant žemės lieka tik kelios sutryptos žievelės. Panašu, kad šio Saulės slėnio vaisiai tikrai ypatingi!

Norite pakeliauti po Andalūziją giliau, įdomiau, kitoniškiau?

Parašykite mums andaluzija@virgenextra.lt, suplanuosime kelionę kartu.

Nepirkite mums kavos, nusipirkite sau aliejaus!

Už mūsų kuriamas originalias istorijas ir už naudingą informaciją planuojant kelionę atsidėkoti galite pirkdami andalūzišką Virgen Extra aliejų mūsų el. parduotuvėje Lietuvoje.

Taip pat skaitykite:

Ačiū, kad skaitėte! Jei patiko šis straipsnis, pasidalinkite juo:

Prisijunkite prie mūsų sekėjų rato: